Artikel Parketblad 01-2016
In de maand januari heeft er een uitgebreid interview over Bonkenburg Hout en Vloer gestaan in ons Vakblad "het Parketblad": Vloerenagent met een missie.
AMSTERDAM- Hij zit al bijna dertig jaar in het vloerenvak, beleefde een aantal jaren
geleden een burnout, ging zakelijk gezien ook door een diep dal, maar vocht zich terug.
Martijn Bonkenburg is nu ruim 1 jaar agent voor de Belgische parketfabriek Kerkhofs
en voor de Italiaanse primers, lijmen, lak en olie van Tover. Vanuit de vestiging bij Palm
Parket in Amsterdam-Westpoort rijdt hij van en naar klanten om hen bij te staan in
vloeroplossingen: “Achteraf gezien is het opnieuw moeten beginnen als agent het beste
dat mij is overkomen.”
Vloerenagent met
een missie
MARTIJN BONKENBURG ZIT WEER IN DE LIFT DANKZIJ ERVARING EN EIGENZINNIGHEID
Hoe ben je in de loods bij Palm Parket terecht
gekomen?
Martijn Bonkenburg: “Kerkhofs huurt een deel van de ruimte van
Palm Parket voor het opslaan en uitleveren van de vloeren en de
Tover producten waarvan ik agent ben. Twee keer per week krijg
ik vloeren binnen vanuit Peer, waar Kerkhofs is gevestigd. Daarom
reed ik ook met de heftruck voordat jij kwam! Ik ben in principe
iedere vrijdag hier aanwezig en dan neem ik ook de telefoon aan
voor Palm Parket. Ik ben eigenlijk een soort huismeester hier,
haha!”
Het is dan wel een bescheiden ruimte, maar het ziet
er heel netjes uit...
“Ik hecht aan overzicht en structuur. Zo weet ik waar alles staat en
kan ik ook klanten met hun klanten ontvangen in de showroom,
die bescheiden van omvang is, maar groot genoeg voor mijn klanten
die zelf geen showroom hebben.”
Je bent geen importeur, dus niet in directe dienst
van de fabrikanten die je vertegenwoordigt, maar
onafhankelijk handelsagent. Waarom?
“Juist vanwege die onafhankelijkheid. Ik kan kiezen met wie ik
zaken doe en kan tot op zeer grote hoogte zelf bepalen waar ik
de spullen vandaan haal voor mijn klanten. Dat maakt mij flexi-
bel. Daarnaast neem ik Kerkhofs en Tover ook de kosten uit handen
die je normaal met een importeur in dienst hebt. Stel, ik zou
in dienst zijn en niets verkopen, dan zouden ze me toch moeten
doorbetalen. Nu neem ik dat risico voor eigen rekening. Ik werk
dus met Kerkhofs, Tover en Cerati, een Italiaanse producent van
exclusieve, dunne tegels van 1-2 mm voor wanden en vloeren in
100 procent natuursteen. Verder verkoop ik producten van Moso
en handel ik zelf met een lamel producent uit China. Ik heb als
agent mijn eigen leveringsvoorwaarden moeten opstellen, dus ik
ben in feite ook een beetje een groothandel. Ik heb het geluk om
samen te werken met bedrijven die wederzijdse loyaliteit hoog in
het vaandel hebben staan.”
Naast het risico wat je zelf draagt, wat is jouw toegevoegde
waarde voor de fabrikanten die je vertegenwoordigt?
“Ik beschik over een schat aan contacten na dertig jaar in de parketbranche.
Je hebt vaak maar één contact nodig om een vloer te
Kunnen verkopen. De firma’s waar ik voor werk zoeken die con-
tacten en beschikken zelf weer over een netwerk hier waar ik iets
mee kan. Samen ben je sterk, je moet kunnen delen om te kunnen
vermenigvuldigen. Ons gemeenschappelijke netwerk is de basis
waar vanuit ik probeer om vloeren en bijproducten te verkopen.”
De parketmarkt is veranderd de laatste jaren, er
is een forse toename van het aantal zzp’ers in de
branche. Weet jij deze groep te bereiken?
“Jazeker, ik heb ook zzp’ers tussen mijn klanten. Maar wat mij opvalt
is dat zij vaak zo slecht zijn in het onderhouden van contacten
met mensen die veel op de weg zijn en veel horen, zoals ik. Zonde!
Dan kom ik een zzp’er ergens tegen en zegt hij: ik heb even geen
werk, weet jij nog iets? Terwijl, als ze me iets vaker zouden bel-
8 PB-01 2016
len, ik hen veel eerder een klus zou kunnen toespelen. Ze wachten
maar af tot het werk naar hen toekomt, zo werkt het niet meer.
Echt zonde!”
Je bent als handelsagent opnieuw begonnen als
Martijn Bonkenburg Hout en Vloer na een vervelende
periode. Hoe voelt het nu?
“Het klinkt misschien gek, maar dat ik met helemaal niets opnieuw
heb moeten beginnen is achteraf gezien het beste dat mij
is overkomen. Natuurlijk was het mazzel dat er plaats was voor
een agent voor Nederland bij Kerkhofs, maar nu denk ik: het heeft
ook zo moeten zijn. Ik ben van nature een optimist en dan komt
het uiteindelijk weer goed. Het werk is spannend, het is afwisselend,
er zit druk op, het houdt me scherp. Ik ben zeer tevreden
over het nu gaat: een fijne klantenkring die nog steeds groeit.
Ik ben er met heel veel hervonden energie tegenaan gegaan en
heb gemerkt dat ik die energie ook terugkrijg. Mensen voelen dat
ze kopen bij een persoon die met hen meedenkt en niet bij een
anoniem bedrijf dat alleen op de cijfers let. Het wordt me dus persoonlijk
gegund dat ik verkoop wat ik nu verkoop. Daar word ik
echt heel gelukkig van.”
Je wilt dat de handelsagent in de vloerenmarkt iets
meer onder de aandacht wordt gebracht in de branche.
Waarom?
“Om te beginnen zijn het er niet zoveel, maar het zijn wel mannen met
veel ervaring in de markt. Mensen als Edwin Cools, Jurgen Dijkstra,
Ed de Ritter. Ik denk dat we een groep zijn die in opkomst is. Zowel
voor fabrikanten als voor detaillisten. De klassieke groothandel heeft
zijn beste tijd gehad. De agent, met no cure no pay als uitgangspunt
en dus de drive om te verkopen, is de toekomst. Vandaar dat ik mijn
site ook heb ingericht voor producenten die nog een agent zoeken.
Ik leg uit wie ik ben, wat ik kan en met wie ik al werk en wie weet le-
Vert het weer een nieuw kontakt op. Een éénpitter is zoveel flexibeler
en dynamischer dan een groothandel met honderdduizend artikelen
die alleen voor de grote high runners nog zijn best doet. Dat hebben
steeds meer fabrikanten in de gaten. Ik zou het dus ook fijn vinden
als er meer handelsagenten zullen reageren naar aanleiding van dit
artikel. Wie weet schrijf je dan ook nog over hen (glimlacht).”
Hoe denk je dat de markt zich nog verder gaat ontwikkelen?
“Ik hoor veel geklaag over dat er te weinig vakmensen zijn om
vloeren goed te leggen, zeker nu de markt weer aantrekt. De vraag
naar patroonwerk is echt flink aan het toenemen, zowel hier als
in België. Ik merk dat ook aan de vloeren die ik uitlever aan mijn
klanten, maar wie kan deze op termijn nog goed leggen? Ik weet
het niet. Daarnaast zie ik een verschuiving van de verkoop naar de
woninginrichters, die was er al maar zet nu echt door. De houten
vloer maakt deel uit van een totaalconcept voor het interieur, dat
voelen zij heel goed aan en weten het dus ook goed te verkopen.
Dat zag je al de laatste keer op de beurs in Gorinchem. Over die
beurs gesproken, eens in de twee jaar lijkt mij voldoende. Ik snap
wel dat de organisatie ieder jaar een beurs wil, maar wat kan je
feitelijk als exposant ieder jaar weer laten zien? Vernieuwing kost
tijd en een jaar is te kort.”
2016 PB-01 9
Zie je op productniveau nog veranderingen?
“Multiplank blijft een sterk product in onze markt, prefab tapis
in 10 mm strookjes blijft een lastig product om hier te promoten.
Onze ondervloeren zijn vaak niet goed genoeg . Dus waarom
geen traditioneel tapis? Prefab tapis vind ik prima voor de projectmarkt:
snel werken, meters maken. Maar voor thuis: promoot
dan gewoon toch traditioneel tapis en knap die ondervloer meteen
maar op. Overigens, in het buitenland kennen ze geen traditioneel
tapis, het is allemaal prefab. Prefab tapis is ook iets voor de
woninginrichter, hij kan het zelf leggen, zo eenvoudig is het. Maar
het mist de uitstraling van echt tapis...”
Hoe is het om met Tover te werken?
“We hebben een prima samenwerking. Zij voelen aan dat er een
prijzenslag gaande is in ons land waar ze niet in mee willen gaan.
Kwaliteit heeft een prijs. De 2k epoxy lijmen van Tover zijn ideaal
om parket mee te verlijmen, zeker op vloerverwarming: licht
flexibel, maar niet te flexibel en met een mooie open tijd. Het be-
weegt mee met de eerste bewegingen van de vloer en is niet star,
waardoor er niet direct scheuren ontstaan. Geen isocyanaten, dus
geen huidirritaties, en geheel volgens EU regels.”
Nog even terug naar de groothandel, waarvan je zegt
dat deze het moeilijk gaat krijgen. Waarom is dit zo
en wat gaat er gebeuren volgens jou?
“Producenten gaan rechtstreeks de consument zoeken, net zoals
dat omgekeerd nu al gebeurt. De handelsagent is, zoals gezegd,
flexibeler als partner dan de groothandel. Ik spring in mijn bestel-
bus en breng de bestelling langs, heb zo weer een contactmoment
met mijn klant. Ik zit hier ook lekker centraal. Als agent sta je
dichter bij de bron en dat zoekt de detaillist. Wanneer een groothandel
merkt dat een merk niet loopt pakt hij met het grootste
gemak een ander. Wanneer ik zie dat een merk niet loopt ga ik
harder lopen omdat ik weet dat het merk een meerwaarde biedt
voor mijn klanten. Uitzondering is voor mij de Plinten & Profielen
Centrale. Zij hebben zoveel producten en hebben zichzelf onmisbaar
gemaakt in de markt. Overigens denk ik dat groothandels
nog wel een kleinere, regionale functie kunnen blijven vervullen.
Maar ze zullen zich, meer dan vroeger, moeten blijven bewijzen
ten opzichte van fabrikanten. Detaillisten zullen trouwens ook
hun meerwaarde moeten bewijzen aan de fabrikant, anders mogen
ze straks alleen nog maar leggen in opdracht van de fabrikanten
voor een zeer bescheiden bedrag. Ik zie trouwens gebeuren
dat steeds minder detaillisten zelf nog gaan leggen, daar huren ze
zzp’ers voor in. Dus krijgt de consument straks twee facturen: een
voor de vloer en een voor het leggen.”
Ik neem aan dat je geen fan bent van gratis leggen...
“Absoluut niet. Een vloer is een half fabrikaat, de legger bepaalt
het resultaat! Kerkhofs verkoopt veel mooie vloeren, onder andere
voor het hogere segment, waar mensen nog gevoelig zijn voor
het kwaliteitsverhaal. Dat haal je volledig onderuit door gratis te
gaan leggen. De parketbedrijven die hun marges hebben vastgehouden
doen het nog steeds goed. Maar ik maak me, nogmaals,
zorgen over voldoende goede leggers op termijn. Ik hoop dat de
opleiding, in welke vorm dan ook, behouden kan blijven. Fabrikanten
zijn echt wel bereid om daar veel geld in te steken, weet ik.
Anders kan straks niemand meer hun vloeren op de juiste manier
leggen. Tot slot verwijs ik graag iedereen voor inspiratie en verduidelijking
van het gehele leveringsprogramma waar ik nu mee
werk naar: www.bonkenburghoutenvloer.nl”
Foto: Menno Bonkenburg (Portret19.com)